مردم شناسی تاریخی
نوشته شده توسط : پیکی چاپ

بر طبق نوشته ابن اثیر به علت گرمای هوا در قرون وسطی مردم گیلان تنها شلوارهای کوتاه می‌پوشیدند یا تقریباً لخت بودند. جنگل‌های زیاد لازمه ی ساخت خانه‌های چوبی شامل ایوان که مختص گیلان می باشد را فراهم می‌کرد. در قرون وسطی کشاورزی که فعالیتی بود دارای سود زیاد که به طور عمده بر عهده زنان گذاشته شده بود و به طور عمده مشتمل بر برنجکاری و نوغانکاری بود که توسط جنواییها مرسوم شده بود. در قرن چهاردهم محصولات آن از روش تانا در سواحل شمالی دریای سیاه به ناحیه مدیترانه ارسال می‌شد. در آن زمان ماهیگیری نیز نقش مهمی در تامین غذای ساکنان آنجا داشت؛ به نظر می‌رسد بیشتر سفرها در دریا به جای گیلان همچون در دوره مدرن، از آبسکون صورت می گرفت.

 

نقشه، نقشه مشاغل، نقشه گیلان

 

 

استنکا رازین شورشی و دزد دریایی قزاق قرن هفدهم، در حین یورش در دریای خزر، واسیلی سوریکوف، ۱۹۰۶ - موزه روسیه

 

 

گیلان در قرون وسطی، ابتدا در جنوب شرقی تا چالوس ادامه داشت؛ پس از مدتی در قسمت شرقیش به موازات پلو رود قرار می‌گرفت و چابکسر را شامل می‌شد. گیلان در شمال شرق با تالش هم مرز بود که بعضی اوقات قسمتی از گیلان به شمار می‌رفت. بعد از معاهده گلستان و انضمام تالش به روسیه در سال ۱۸۱۳، این مرز با رود آستارا جایگزین گردید. مرکز گیلان در قرون وسطی در اول دولاب (به گفته مقدسی، گسکر) و بعد فومن و لاهیجان بود. نهایتاً بعد از اینکه گیلان به امپراطوری صفوی پیوست، رشت به عنوان مرکز استان معرفی شد که در زمان نادر و نیز تاکنون مرکز مانده‌ است.

نقاط تفریحی گیلان، گیلان توریست

 

سفیدرود گیلان را به دو بخش تقسم می کند. این دو بخش شامل بیه پس (سرزمین گلای) و بیه پیش (سرزمین آماردیها) می باشد. نویسنده حدودالعالم از مردم دو بیه پیش و بیه پس با عنوان این سوی رودیان و آن سوی رودیان نیز نام می‌برد و روی شخصیت ستیزه جوی مردانش تاکید می نماید، که در نبردهای میان روستاها که تا زمانی که سن بالا، آنها را به متعصبانی مذهبی تبدیل کند، تنها پیشه آنهاست، ظاهر می گردد. منابع جدیدتر به طور عمده به لغت‌های محلی بیه پیش و بیه پس اشاره می‌کنند. (واژه گیلکی بیه به معنای آب، بازمانده‌ای از لغت قدیمی ایرانی آو است)

ثبت تبلیغات، تبلیغات اینترنتی، مشاغل گیلان

 

رشته کوه شمال فلات ایران، گیلان را در کل تاریخش مانند همهٔ نواحی جنوب ساحل دریای خزر از اشغالگران درون مرزی و هم اعراب، مغولان، ترکان و اسکندر مقدونی،محافظت می نماید. اما در ۳۰۱ هجری/۹۱۳-۴ میلادی وایکینگها (روس') پیروز شدند از راه دریای خزر حمله موفقی را پدید آورند و قزاقها در ۱۶۳۸ به رهبری استنکا رازین و نیز در ۱۶۶۷ تا رشت رسیدند و آن را غارت نمودند.

 

جام طلایی یافت شده در مارلیک. نگهداری شده در موزه ملی ایران

 

 

 

با شروع سده بیستم میلادی، مکان هایی باستانی در گیلان، قابل توجه ویژه باستان شناسان قرار گرفت. در حفاری‌های تپه مارلیک (که قدمتی ۳۰۰۰ ساله دارد) ظروف سفالین، مجسمه‌های کوچک از طلا، نقره و برنز و اسلحه‌های برنزی کشف شدند. جستجوهای گروه عزت نگهبان در سال‌های ۱۹۶۱-۱۹۶۲ نیز به کشف آرامگاه پادشاهی از همان دوران و گورستان مردمان عادی در پایین آن و نیز کلکسیون مورد توجهی از جواهرات از این آرامگاه‌ها گردید. طرز ساخت این اشیا و وفور طلا و نقره در این آثار باستانی از خبرگی سازندگان و ثروتمندی مردمان این سرزمین خبر می‌دهد.

چاپ و تبلیغات پیکی، دفتر چاپ و طراحی پیکی، شرکت داده پردازان پیکی

 

 

تکوک یافت شده در عمارلو، مربوط به قرن اول قبل از میلاد. نگهداری شده در موزه ملی ایران

 

 

 

 

ناچخ با سر قوچ، اواخر هزاره دوم و اوایل هزاره اول قبل از میلاد، املش، ایران، موزه هنرهای زیبای لیون

 

 

قوم هایی نظیر کاسپیها و کادوسی‌ها و آماردها قبل از میلاد در کرانه دریای کاسپین سکونت داشتند که دانشمندانی نظیر ریچارد فرای، آملی کوهت و رودیگر اشمیت آنها را آریایی به حساب می آوردند.

 گیلان گردی، سوغات و صنایع دستی گیلان، لهجه و گویش گیلانی ها

 

 

اقوام گوناگون ساکن جنوب دریای خزر در دوران باستان

 




:: بازدید از این مطلب : 39
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : دو شنبه 10 دی 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: